Googles nya rankingfaktorer

Under årets “Webbdagarna” fick vi en dos av de senaste nyheterna inom branschen. Bland annat togs ämnet upp om Core Web Vitals, dvs Googles nya rankingfaktorer som inträder nu under maj/juni. Google kommer att lägga till 3 nya rankingfaktorer till de tidigare kända faktorerna. För att reda ut begreppen kring vilka de är har vi sammanställt en kort lista kring ämnet.

Vad man kan se kommer detta ha en mindre effekt på webbplatsers ranking och är inte avgörande, men som vi vet – snabba och användarvänliga sidor konverterar bättre och är därför mer lönsamma.

En viktig faktor är att Google lever i en “mobile-first” värld, mobiltrafiken är högre än någonsin, så det är viktigt att den mobilanpassade versionen av er webbplats uppfyller kraven.

I dagsläget finns det 7 faktorer som Google tar med i sin beräkning när de värderar en sajt.
4 av dem har funnits en tid men är fortfarande viktiga:

1. Mobilvänlighet
– t.ex. att sidan är responsiv och inte har en annan url än mobilversionen (t.ex. m.dindomän.se) eller att versionerna av mobil- och desktopversionerna inte skiljer sig åt. Google indexerar i första hand mobilversionen och den ska innehålla samma information som desktopvarianten.

2. Säkert innehåll – att man är säker på att sidan inte är hackad eller har säkerhetsproblem.
– med vårt WM Säkerhetspaket kan du enkelt låta oss hålla koll på eventuella säkerhetsrisker.

3. SSL Certifikat
– att det finns ett SSL certifikat installerat, det ser man när url:en börjar med https://

4. Påträngande popups
– att det inte finns påträngande popups för t ex rabattkoder eller nyhetsbrev som stör användarupplevelsen. Popup för cookies är däremot godkänt.

De 3 nya rankingfaktorerna är mer teknikinriktade men bygger också på vikten av en bra användarupplevelse:

5. Laddtid
– LCP (Largest Contentful Paint) – Den tid det tar att rendera upp en sidas viktigaste innehåll. En kort laddningstid indikerar på en bra användarvänlighet.

6. Interaktivitet
– FID (First Input Delay) – Den tid det tar från att en användare interagerar med en sida tills webbläsaren ger en respons på det. T.ex. klick på en knapp.

7. Sidans visuella stabilitet
– CLS (Cumulative Layout Shift) – Den faktor som mäter halten av oväntade förändringar i en sidas layout. Långsamma sidor som ändrar layout och orsakar felklick är exempel på en dålig användarupplevelse.

Vill du ha hjälp med att se om din webbplats håller måttet för Googles nya uppdatering?

Hör gärna av dig så berättar vi mer
eva@coreit.se
070-639 51 59