Prioritera din mobilversion – Google och dina besökare gör det!

Google annonserade nyligen att de under 2018 kommer att rulla ut sin mobile-first-index vilket kommer att innebära stora förändringar för de som fortfarande inte har en responsiv webbplats. Nyheten höjer inga ögonbryn då antalet sökningar via mobila enheter nu passerat antalet som görs från skrivbordet.

För att visa upp de mest intressanta och aktuella sökresultaten för sina kunder samlar Google information om alla webbsidor i en enorm katalog. När du skrivit in en sökfras använder sig sökmotorn av detta index för att presentera svaren. Tidigare har Google tittat och sökt av alla webbplatsers skrivbordsversioner, men byter nu till att den mobila versionen av din webbplats blir den primära sidan som indexeras, vilket gör skrivbordsversionen  sekundär. Det innebär att din mobila sida blir den som rankas och bedöms inför den placering du ska få i flödet.

Google har tidigare släppt uppdateringar i samma linje, som t.ex. Mobilegeddon 2015 där man ändrade sin sökalgoritm och placerade mobilanpassade webbplatser överst. Allt för att förenkla för mobilanvändare att kunna välja lättlästa webbplatser.

Hur ska vi tänka då och vad bestämmer Google att vara mobilvänligt?
Din webbplats ska visas korrekt och vara enkel att läsa på en mobil enhet, innehållet ska laddas snabbt och det ska vara enkelt att använda knappar och menyer utan att behöva zooma eller bläddra.

Ingen tid att förlora alltså, se till att din mobila webb är bättre eller åtminstone lika bra som desktopsversionen!